Spring naar inhoud

25 jaar Interzorg: “We koken met eerlijke ingrediënten én met veel liefde”

Dit jaar is het 25 jaar geleden dat negen locaties in Noord- en Midden-Drenthe samen Interzorg Noord-Nederland vormden. Reden genoeg om stil te staan bij de ontwikkelingen die we hebben doorgemaakt. Zo koken we sinds 2020 weer zelf, sinds de opening van het Servicecentrum in Assen. Met regionale ingrediënten die passen bij het seizoen en met zo weinig mogelijk additieven. Koks Bea Hovinga en Christian Biek zetten zich iedere dag in om van eten een genietmoment te maken. “We koken hier met veel liefde, waarbij we inspelen op de seizoenen.”

Bea Hovinga is al bijna 40 jaar in dienst bij Interzorg, en heeft van dichtbij meegemaakt hoe voeding binnen Interzorg een ontwikkeling doormaakte. Als jonge meid kwam ze bij De Hullen in Roden terecht. “Ik zag in de krant staan dat ze een keukenhulp zochten. Van de 97 sollicitanten hebben ze mij gekozen, dat was toch een opsteker.” In die tijd kookten veel zorgorganisaties nog zelf, totdat de trend ontstond dit uit te besteden. Ook Interzorg ging hierin mee. “De witte lakens gingen letterlijk over de keukens, dat vond ik best lastig. Zeker omdat ik net een jaar daarvoor mijn koksdiploma had behaald”, vertelt Bea. Grappend vervolgt ze: “Ik was in die tijd KZP-er: kok zonder pannen." Toch bleef ze bij Interzorg. “Ik geef om de cliënten en mijn collega’s, en Interzorg is een groot deel van mijn leven. Daarnaast ben ik ook gewoon heel trouw. Ik ben ook al 36 jaar getrouwd”, zegt ze lachend.

Over Bea

Naam: Bea Hovinga-Luinge
Functie: Kok
Leeftijd: 59
In dienst sinds: april 1984
Christian over Bea: betrouwbaar, empathisch en lief, én een keiharde werker

Over Christian

Naam: Christian Biek
Functie: Chef de Partie
Leeftijd: 28
In dienst sinds: juli 2022
Bea over Christian: lief, sociaal en behulpzaam

Anders doen

Een aantal koks was ontevreden over de nieuwe situatie. Zoals over de eiwit verrijkte bijvoeding die een groot deel van de cliënten nodig heeft. Dit werd vaak als niet smakelijk ervaren. De koks vonden dat dit beter kon. Lekkerder, vers en streekgebonden. Zodoende ontwikkelden ze in 2013 een bijvoedingslijn van 24 eiwitrijke hapjes. Deze worden aangevraagd door de diëtist. Het werd een groot succes. Bea werd in 2018 gevraagd te komen werken in de dieetkeuken, die toen nog bij Interzorg Anholt was. Het zorgde ervoor dat ze de liefde voor het koken weer terugvond.

Ontstaan Servicecentrum

Toen ging het balletje rollen. Duurzaamheid werd een thema. Interzorg wilde over naar eerlijke, streekgebonden maaltijden. Er werd onderzocht of we dit ergens konden afnemen. Toen dit niet lukte, besloten we het zelf te gaan maken. Zo is het Servicecentrum ontstaan: een centrale locatie waar we koken én wassen, van waaruit we de logistiek regelen en waar mensen kunnen samenwerken.

Christian werkt sinds een jaar bij Interzorg, en kent alleen de hypermoderne keuken van het Servicecentrum. “Ik kom uit de horeca, maar besloot de overstap te maken naar de grootkeuken. Het viel me meteen op dat Interzorg qua duurzaamheid echt vooruitloopt en dat de kwaliteit van het eten goed is. Dit is mede te danken aan de samenwerking met lokale boeren, zoals Botmas uit het Friese Engwierum. Daarnaast is er goed nagedacht over het terugkoelen van de maaltijden. Het zorgt voor smaakbehoud en houdbaarheid: met iedere graad dat voeding warmer is, is het een dag korter houdbaar.” Naast het dagelijkse koken, ontwikkelen we ook zelf duurzame en voedzame producten. Zo hebben we in samenwerking met Botmas lepelbrood en een ‘patatje gezond’ ontwikkeld. We hebben drie soorten patat, op basis van wortel, spinazie en rode bieten. Deze groenten komen rechtstreeks van de gezonde Friese zeeklei van Botmas. Ook gebruiken we kikkererwtenmeel in de receptuur. Uit de voedingswaardentest, uitgevoerd door een erkend laboratorium, is gebleken dat we een super gezond product hebben ontwikkeld. Laag in calorieën en hoog in voedingswaarde.

Keuzevrijheid

Doordat we weer zelf koken, hebben cliënten veel meer keuzemogelijkheden om zelf te beslissen wanneer en waar ze hun maaltijd willen gebruiken. En om er echt een genietmoment van te maken, wordt het eten uitgeserveerd in porseleinen dekschalen. Zo produceren we gelijk een stuk minder plastic afval.
Omdat het koken centraal in het Servicecentrum plaatsvindt, bezoeken de koks regelmatig de locaties om van cliënten zelf te horen wat ze van de maaltijden vinden. Christian vertelt: “De kok komt letterlijk weer aan tafel. We bezoeken de afdeling en gaan in gesprek met cliënten en collega’s. We merken dat de meeste cliënten tevreden zijn en het eten lekker vinden. Maar we krijgen ook tips. Bijvoorbeeld als ze het eten te zout vinden, of weer eens zin in hachee hebben. We vinden het leuk daar met het menu op in te spelen.” De weekmenu’s hebben een cyclus van vijf weken. Ook zijn er plannen om kookworkshops te geven in de huiskamers, waarbij de koks samen met cliënten en collega’s gaan koken op locatie.  

Rooskleurig

Bea is blij met het Servicecentrum en blijft het liefst tot haar pensioen bij Interzorg. “We werken hier hard, met goede, eerlijke ingrediënten en met veel liefde”, zegt ze. Ook Christian ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. “Ik kan mijn creativiteit hier kwijt, en kijk uit naar nog meer samenwerkingen met lokale boeren en ondernemers. Dit doen we natuurlijk al, maar ik merk dat we dit netwerk steeds verder aan het uitbreiden zijn. Dat vind ik een mooie ontwikkeling.”