Klachten
Ondanks de inzet van onze medewerkers kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de zorg en dienstverlening. Dan zijn er verschillende wegen die u kunt bewandelen.
U heeft een klacht en dan?
U bent cliënt, zijn/haar vertegenwoordiger of nabestaande en u bent ontevreden over de zorg, behandeling of bejegening. U beslist zelf bij wie u uw onvrede kenbaar maakt en welke weg u wenst te bewandelen (met uitzondering van de KCOZ-procedure). Om uw klacht bij de juiste persoon of instantie kwijt te kunnen, hebben we een overzichtelijke Routekaart Klachtenregeling gemaakt.
Direct betrokkenen
Als u klachten of opmerkingen heeft, kunt u die het beste bespreken met de medewerker die het aangaat, of maak uw klacht kenbaar bij de persoonlijk begeleider en-/of bij zijn/haar leidinggevende. Levert dit niet het gewenste resultaat op dan kunt u zich wenden tot de klachtenfunctionaris of, wanneer u hier de voorkeur aan geeft, de onafhankelijke klachtencommissie.
Klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris kan u helpen de juiste weg te vinden voor de behandeling van uw klacht. Deze functionaris kan bemiddelen tussen u en de persoon die volgens u verantwoordelijk is voor de klacht. De klachtenfunctionaris voert dan een of meer gesprekken met u en de betrokken persoon. Als u dat wilt, kunt u iemand meenemen naar het gesprek. Uiteraard wordt er vertrouwelijk omgegaan met uw informatie, de klachtenfunctionaris heeft een plicht tot geheimhouding.
Klachtenfunctionaris Alice Hesp kunt u bereiken via:
- klachtenfunctionaris@interzorg.nl
- 06 83 20 60 72
- Portugallaan 6, 9403 DS Assen
- via het formulier onderaan deze pagina.
Klachtencommissie
Wanneer u er op de hiervoor genoemde wijze niet uit komt, kunt u uw klacht neerleggen bij de klachtencommissie. Deze commissie bestaat uit vier leden en is onafhankelijk, dat wil zeggen dat geen van de leden een functie vervullen binnen Interzorg. Zij behandelen uw klacht op onbevooroordeelde en deskundige wijze.
U kunt uw klacht schriftelijk indienen bij de klachtencommissie. Daarin beschrijft u uw klacht en wie daar eventueel bij betrokken is/zijn. Zet ook uw naam, adres, de datum en uw handtekening in de brief of mail. De klachtenfunctionaris kan u helpen bij het opstellen ervan. Uiteraard ontvangt u een schriftelijke bevestiging zodra uw brief of mail is aangekomen.
De klachtencommissie onderzoekt ingediende klachten en kan deze gegrond of ongegrond verklaren. De commissie handelt alleen klachten af waarbij sprake is van vrijwillige zorg, bijvoorbeeld als er een klacht is over het zorgleefplan of de gevolgde procedure, ook als de cliënt valt onder de Wet zorg en dwang. Vaak geeft zij ook adviezen aan de Raad van Bestuur om de gang van zaken binnen onze organisatie te verbeteren. U wordt vanzelfsprekend op de hoogte gesteld van het advies en wat ermee wordt gedaan.
De klachtencommissie kunt u bereiken via:
- klachtencommissie@interzorg.nl
- Portugallaan 6, 9403 DS Assen
Wet zorg en dwang
Wanneer er sprake is van een klacht, vraag of probleem in het kader van de Wet zorg en dwang, dan heeft u de volgende mogelijkheid:
Als u te maken heeft met de Wet zorg en dwang, dan kunt u ook ondersteuning krijgen van de cliëntenvertrouwenspersoon (Cvp) Wet zorg en dwang. De klachtenfunctionaris kan u in contact brengen met de Cvp Wet zorg en dwang. U kunt uiteraard ook zelf rechtstreeks contact opnemen.
Cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang Jane Kral kunt u bereiken via:
- janekral@quasir.nl of cvp@quasir.nl
- 06 82 53 24 93 of 085 48 74 012 (algemeen nummer)
De Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ)
Klachten op basis van de Wet zorg en dwang worden altijd beoordeeld door een externe commissie, de Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ). De werkwijze van de KCOZ is geregeld in de klachtenregeling KCOZ. Deze klachtenregeling en overige informatie kunt u vinden op www.kcoz.nl
Klachten kunnen niet rechtstreeks bij de KCOZ worden ingediend. Interzorg dient als zorgaanbieder de klacht voor u in bij KCOZ. U kunt hiervoor contact opnemen met de klachtenfunctionaris van Interzorg of de cliëntenvertrouwensverpersoon Wet zorg en dwang. Zij adviseren u over de te nemen stappen in deze procedure.