Spring naar inhoud

miMakker

Misschien heeft u haar wel eens gezien bij Interzorg: miMakker Sophie. Wanneer u haar voor de eerste keer ziet, denkt u vast: ‘Loopt daar een clown?’ Inderdaad, met haar rode neus, ziet miMakker Sophie eruit als een clown. Natuurlijk is ze dat ook een beetje. Maar een miMakker is meer dan een clown.

Op zoek naar het contact in de ontmoeting

Een miMakker is een eigen verschijningsvorm van de clown. Naast de elementen uit de clownerie, gebruikt ze ook de expressiemogelijkheden van het lichaam, de adem en de stem. En maakt veelal non-verbaal contact om de ander te ontmoeten en samen iets te beleven. Een miMakker is opgeleid om contact te maken met de mensen die steeds meer in een eigen wereld leven. Mensen die weinig tot geen herkenbare taal gebruiken. Ook mensen die nog wel op een talige manier kunnen communiceren reageren op een andere manier op de miMakker dan op een zorgmedewerker. Ze halen troost en vreugde uit het contact.

Een miMakker gaat op zoek naar het contact in de ontmoeting, contact met mensen voor wie dit niet meer vanzelfsprekend is. Zij sluit aan bij de beleving van de ander. Gelijkwaardigheid, afstemmen, rust en respect zijn hierin belangrijk. Ze kan een maatje zijn, een zielzorger, een geliefde of iemand om op te mopperen. Sophie komt geen feestoptreden geven. Ze komt voor wezenlijk contact, waarin de mens met dementie de regie heeft.

Ervaringen

Sinds haar certificering bij Stichting miMakkus, is ze haar ervaringen als miMakker gaan opschrijven: “Reacties van mensen blijven me raken. Ze herkennen Sophie vaak al na twee, drie bezoeken. De mensen laten me vaak iets van hun belevingswereld zien. Het zijn steeds weer waardevolle ontmoetingen die vertelt mogen worden.”

“Ik kan met je praten zonder te spreken.
Een lichaamstaal die ‘iets’ laat weten.
Zonder woorden, maar met intens gevoel.
Laat ik je weten wat ik bedoel.”

De verhalen van miMakker Sophie zijn te lezen op haar Facebookpagina.

“Wat mooi hè, dat we elkaar kunnen helpen!” zegt mevrouw Van der Loos. Mevrouw heeft dementie en contact maken met de mensen om haar heen gaat nauwelijks meer. Nu ze miMakker Sophie ziet, geniet ze zichtbaar. Ze kijken elkaar aan en miMakker Sophie krijgt een kus. Mevrouw wrijft ondertussen de arm van Sophie warm en ze vertelt dat ze buikpijn heeft. Terwijl ze blijft strelen, vraagt ze: “Wordt het al beter?” Sophie knikt en zegt: “En bij jou?” Mevrouw schudt haar hoofd en antwoordt: “Nee, maar dat geeft niet, want het is fijn dat we elkaar kunnen helpen.”

Belevingsgerichte zorg

Binnen Interzorg is Gerja Visscher werkzaam als miMakker. De miMakker is onderdeel van INNBalanZ, het behandelteam van Interzorg. Gerja is een opgeleide specialist in de miMakkusmethode. Deze methode gaat uit van een gelijkwaardige benadering, waardoor mensen voor wie taal niet (meer) beschikbaar is, contact ervaren. De miMakkusmethode sluit naadloos aan bij de basisprincipes van belevingsgerichte zorg:

  • gericht op behoefte / wensen van de cliënt
  • ondersteunt de cliënt bij mogelijk maken van zelfregie
  • ondersteunen van de cliënt bij mentaal welbevinden 

De kern van de miMakkusmethode is contact maken, een basisbehoefte van iedereen. Vanuit rust, vertraging en respect de mens achter de cliënt te zien en te benaderen. Deze benaderingswijze resulteert in onder meer alertheid, levendigheid, plezier en ontspanning bij cliënt. Hetgeen een positieve invloed heeft op het emotioneel welzijn van de cliënt en diens omgeving.

Er is door Bibliotheken Drenthe een filmpje gemaakt over het kleurrijke beroep van miMakker.

Werkwijze

miMakker Sophie bezoekt afdelingen waar cliënten wonen met een vorm van dementie in de locaties Nieuw Graswijk, De Wijde Blik, De Slingeborgh, Kornoeljehof, De Hullen en Hendrik Kok. De miMakker kan naasten en medewerkers helpen een cliënt verder te helpen.

Bij structureel contact met een zelfde cliënt vraagt de miMakker een verwijzing aan de hoofdbehandelaar of vraagt ze of de persoonlijk begeleider dit kan doen. Hierdoor kan meer tijd worden gereserveerd voor individuele cliënten. Indien dit van toepassing is, wordt de ondersteuning van de miMakker multidisciplinair besproken. Bijzonderheden worden tijdens het traject in het zorgdossier gemeld.

Contact

U kunt Gerja Visscher bereiken via ons Klantencentrum of rechtstreeks per mail g.visscher@interzorg.nl.